در سالهای اخیر، شاهد توجه بسیار زیاد رسانهها و کاربران به قوانین Antitrust بودهایم. این دسته از قوانین در کشورهای مختلف با نامهای گوناگون شناخته میشوند. برای مثال، در ایالات متحده به آنها قوانین رقابت یا ضدرقابت و در چین ضدانحصار گفته میشود. چنین قوانینی برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی پلتفرمهای بزرگ در راستای فروشنده، نشردهنده یا مارکتپلیسهای اغواگر تدوین و حتی در عرصههای سیاسی نیز به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در سوی دیگر، استارتاپهای بسیاری در سالهای اخیر سعی کردهاند درمقابل قدرت بسیار زیاد چنین پلتفرمهایی مقابله کنند و از آزادی عمل آنها در استفاده از قدرت بیشازحد خود جلوگیری کنند.
Presearch یکی از همین استارتاپها است که در سال ۲۰۱۷ مبتنیبر پلتفرم بلاکچین تأسیس شد. این استارتاپ قصد دارد با استفاده از توکن ارزهای مجازی، اقدام به تمرکززدایی در بحث جستوجو در اینترنت کند؛ بخشی که سالهای بسیار زیادی در کنترل گوگل بوده و این شرکت نقش بسیاری در انتخاب محتوای نمایش داده شده برای کاربران و تجربهی آنها در فضای مجازی دارد. پیشینهی این استارتاپ به حدود یک دهه قبل برمیگردد؛ زمانیکه هدف اصلی آن، ایجاد فهرستی از کسبوکارهای محلی بود" اما دیری نپایید که فعالیتهای گوگل روی آنها سایه انداخت و تلاشهای آنها بهواسطهی سرویسهای جدید این غول بزرگ فناوری بینتیجه ماند.
هستهی اولیه استارتاپ در سال ۲۰۰۸ تحت دامنهی Shopcity.com شروع به فعالیت کرد. این استارتاپ واقع درسیلیکونولی، اقدام به نمایش کسبوکارهای محلی در نتایج جستوجوی گوگل میکرد و قصد داشت با این کار، شناخت کاربران از کسبوکارهای اطراف خود را افزایش دهد و دسترسی خریداران به آنها را آسانتر کند؛ اما Shopcity در سال ۲۰۱۱ اعتراض خود را به نحوهی رتبهبندی محتوا در جستوجوهای گوگل اعلام کرد.
طبق گفتههای این شرکت، گوگل محتوای مربوطبه آنها را در درجهی کمکیفیت قرار داده بود؛ بههمیندلیل، نتایج آنها در صفحات میانی یا انتهایی جستوجو نمایش داده میشد؛ صفحاتی که اغلب کاربران بازدید نمیکردند. گوگل نیز در اقدامی انتقامجویانه اعلام کرد کسبوکارهایی را که در این وبسایت قرار گرفتهاند، از دید جستوجوکنندگان خود پنهان میکند و Shopcity را به این طریق جریمه کرد. چنینی اتفاقی دامنگیر سایت Shopcorona.com نیز شد که بهعنوان راهنمای کسبوکارهای محلی شهر کورونا واقع در ایالت کالیفرنیا فعالیت میکرد. گوگل در اظهارنظر خود اعلام کرد نتایج مربوطبه این وبسایت در صفحات ۵ و ۶ یا ۷ به بعد نمایش داده میشوند که کمتر از ۱ درصد از کاربران از آنها بازدید میکنند.
Shopcity درنهایت مجبور شد به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده شکایت کند؛ زیرا اعتقاد داشت گوگل به ناحق اقدام به بهبود نتایج جستوجو برای کسبوکارهای متصل یا دلخواهی خود میکند. بااینحال، علنیشدن شکایت این استارتاپ موجب شد رسانههای همسو با گوگل اقدام به تمرکز بیشتر روی ماجرا کنند و نقدهای واردشده بر الگوریتمهای مورداستفادهی این جستوجوگر در هیاهوی رسانهای محو شود.
نشریهی Gigaom در مقالهای در نوامبر۲۰۱۱، ادعا کرد چنین شکایتهایی از مایکروسافت نشئت میگیرد. نویسندهی مقاله اعتقاد داشت بیشتر شکایتهایی که علیه گوگل صورت میگیرد، وکلای نزدیک به مایکروسافت ارائه میدهند و مؤسسههای کوچک نمیتوانند هزینههای مربوطبه چنین دعاوی حقوقی و گرفتن وکیلهای سرشناس را پرداخت کنند؛ پس حتما شرکت بزرگ دیگری در پشتپرده وجود دارد که از چنین استارتاپهایی علیه گوگل حمایت میکند.
در مورد حقوقی مربوطبه Shopcity نیز، گری ریبَک وظیفهی دفاع از این استارتاپ مقابل گوگل را برعهده داشت. وی یکی از وکلای بسیار سرشناس درزمینهی قوانین ضدانحصار است که مسئول کمپین مایکروسافت علیه سرویس گوگلبوک نیز بوده است. این نشریه مایکروسافت را متهم میکند که از استارتاپهای کوچک بهعنوان سپری برای دعاوی حقوقی علیه گوگل استفاده کرده است. کالین پِیپ، همبنیانگذار Shopcity، در دفاع از استارتاپ خود و اظهارنظر دربارهی گفتههای نشریهی Gigaom اعلام کرد:
ما پلتفرم وسیع و جامعی برای تجارتهای محلی ایجاده کردهایم؛ بههمیندلیل، شرکتهایی مانند بوفالونیوز که تحت مالکیت هولدینگ Berkshire Hathaway است، اقدام به همکاری با ما و پرداخت هزینههای درخورتوجه برای کسب مجوز و فعالیت در سیستم ما کرده است. درحقیقت، گوگل بهتازگی از سیستم چنددامنهای ما الگوبرداری کرده و قصد دارد در جوامع محلی نیز حضور پیدا کند. این مسئله نشانگر این است که مسیر درستی در پیش گرفتیم؛ اما کپیبرداری گوگل از ما نمونهای ساده و ناقص نیست؛ بلکه این شرکت بهصورت جدی درحالپیگیری این مسئله است. گوگل اعلام کرده فضای محلی اهمیت بسیار زیادی برای آنها دارد و بدون شک آنها انگیزهی لازم برای جلوگیری از پیشرفت سایر شرکتها و استارتاپها دراینزمینه را دارند. حال اگر جلوگیری از رشد رقیب و خرید دامنههای آتی آنها و جلوگیری از گسترش آنها به سایر شهرها نباشد، چرا گوگل با منابع عظیم خود چنین کاری انجام ندهد؟
بااینحال کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده درنهایت اعلام کرد گوگل قوانین ضدانحصار را نقص نکرده و این شرکت را از مورد حقوقی مذکور تبرئه کرد. در سوی دیگر، مقامهای اروپایی دیدگاه بسیار متفاوتی به مسئله داشتند و نقدهای جدی به الگوریتمهای مورداستفادهی این شرکت اهل مانتینویو وارد کردند. پس از تحقیقات بسیار طولانی و پدیدارشدن موارد مشابه با شکایت Shopcity، اتحادیهی اروپا اعلام کرد گوگل محصولات رقبای خود را در نتایج جستوجو تنزل داده و منافع خود را در نتایج ترویج داده است. این امر باعث شد گوگل در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲.۷۳ میلیارد یورو جریمه شود.
جریمهی سال ۲۰۱۷ فقط ابتدای راه برای جریمههای سهگانهی گوگل بود و در سال بعد، این شرکت مجبور به پرداخت۵ میلیارد دلاری بهدلیل نقص قوانین ضدانحصار در سیستمعامل اندروید شد. در اوایل سال جاری میلادی نیز، گوگل باردیگر با جریمهی ۱.۷ میلیارد دلاری مواجه شد که مربوطبه رفتارهای رقابتی ناسالم این شرکت در سرویسهای تبلیغاتی موتور جستوجوی خود بود. مقامهای اروپایی اعتقاد دارند گوگل از سلطهی خود بر اینترنت برای برتریدادن به سرویسهای خریدش استفاده میکند.
چنین جریمههایی حتی اگر از رقم میلیارد دلار نیز تجاوز کنند، تأثیر چندانی بر اقتصاد غولهای بزرگ فناوری نخواهند داشت؛ اما نکتهی مهم این است که هریک از تصمیمهای اتحادیهی اروپا موجب میشود شرکت خاطی فعالیتهای اقتصادی خود در نواحی مختلف را اصلاح کند تا به رقابت ناسالم و نقص قوانین ضدانحصار پایان داده شود. حتی با پایانیافتن موارد حقوقی، کمیسیون اروپا همچنان به نظارت بر فعالیتهای گوگل ادامه میدهد تا مطمئن شود راهکارهای این شرکت برای جبران نقصهای موجود مناسب خواهد بود.
امروزه، عدهی بسیار زیادی از نرمافزارهای مربوطبه گوگل استفاده میکنند. یکی از بخشهای بزرگ گوگل که خدمات مربوطبه شرکتها در آن ارائه میشود، جیسوییت (G Suite) است. امروز گوگل اعلام کرد اخیرا ایرادی را در ساختار جی سوییت پیدا کرده که باعث شده رمزعبور کاربران این سرویس در فایل متنی سادهای ذخیره شود. این ایراد از سال ۲۰۰۵ در این سیستم وجود داشته؛ اما گوگل میگوید هیچ مدرکی دال بر سوءاستفاده از رمزعبور کاربران پیدا نکرده است. از یک سو، آنها درحالتغییر رمزعبورهایی هستند که احتمال میدهند بهدلیل این ایراد تحتتأثیر قرار گرفته باشند و از سوی دیگر، مشکل را به مسئولان جیسوییت در شرکتها اعلام کردهاند.
جی سوییت درواقع نسخهای از جیمیل و دیگر اپلیکیشنهای گوگل است که برای شرکتها طراحی شده و ایرادی هم که اخیرا در آن پیدا شده، مربوطبه طراحی خاصی است که برای شرکتها در این اپلیکیشنها اعمال شده است. در ابتدای فعالیت جیسوییت، این امکان وجود داشت که مسئولان اپلیکیشنهای جیسوییت در شرکتها بتوانند برای کاربران آنها در مجموعهی خود رمزهای ازپیش تعیینشده انتخاب کنند (حتی قبل از اینکه کاربری اولینبار به حساب کاربری وارد شده باشد). اگر این کار انجام میشد، رمزعبور حساب کاربری افراد بهجای اینکه پس از تحویل به کاربر در حساب کاربری مسئول نابود شود، در فایل متنی سادهای ذخیره میشده است. پس از مدتی، گوگل این امکان را غیرفعال کرده است.
این غول دنیای جستوجو در اعلامیهای بسیار تلاش کرده تا نشان دهد نابودی رمزعبورها ازطریق رمزنگاری چگونه انجام میشود و به کاربران اطمینانخاطر دهد که مشکل مربوطبه جیسوییت کاملا حلشدنی است. افزونبراین، با اینکه رمزعبورها در فایل متنی سادهای ذخیره شدهاند، خوشبختانه این فایل در سرورهای گوگل ذخیره شده و ازطریق اینترنت دردسترس نیست. گوگل امیدوار است کاربران جیسوییت این مشکل را در ردیف رمزعبورهای ذخیرهشده در فایل متنی سادهی شرکتهای دیگر قرار ندهند که باعث افشای رمزعبورها میشود.
بد نیست بدانیم مشکل مذکور در برخی از مشهورترین و پرکاربرترین وبسایتها و اپلیکیشنها وجود داشته است. در مارس، توییتر به ۳۳۰ میلیون کاربر خود توصیه کرد بهدلیل وجود حفرهای امنیتی، رمزعبورهای خود را تغییر دهند. فیسبوک رمزعبور صدها میلیون کاربر خود را در فایل متنی سادهای ذخیره کرد؛ درحالیکه ۲۰ هزار کارمند این شرکت به این فایل دسترسی داشتند. پسازآن، اینستاگرام اعلام کرد حفرهی امنیتی فیسبوک باعث شده حساب کاربری میلیونها کاربر اینستاگرام تحتتأثیر قرار گیرد.
گوگل دقیقا مشخص نکرده چه تعداد کاربر جی سوییت تحتتأثیر این مشکل قرار گرفتهاند و فقط اعلام کرده رمزعبور بخشی از کاربران جیسوییت در شرکتها ذخیره شده است. باوجوداین، احتمالا تمام کاربران جیسوییت از سال ۲۰۰۵ تاکنون، این مشکل را دارند. علاوهبراین، با اینکه گوگل اعلام کرده مدرکی نیافته که از این رمزعبورهای ذخیرهشده سوءاستفاده شده باشد، مشخص نکرده چه کسانی به این فایل دسترسی داشتهاند.
گوگل دراینباره گفته است:
مسئولیت امنیت شرکتهای مشتریمان را بهعهده میگیریم و خوشحالیم در ایجاد امنیت برای حسابهای کاربری آنها، در دنیا پیشتاز هستیم. بااینحال، دراینباره نتوانستهایم استانداردهای خودمان و مشتریانمان را برآورده کنیم. برای بروز این مشکل از کاربرانمان عذرخواهی میکنیم و تلاش خواهیم کرد در آینده عملکرد بهتری داشته باشیم.
همانطورکه احتمالا مطلع هستید، مایکروسافت با پروژهی xCloud قصد دارد بهواسطهی بهرهگیری از فضای ابری، بازیهای ایکسباکس را با بهترین کیفیت ممکن روی هر دستگاهی، اعم از موبایل، تبلت، لپتاپ، تلویزیون و... استریم کند. هماکنون، ردموندیها سخت مشغول توسعهی زیرساختهای موردنیازِ xCloud هستند و اخیرا آزمایش داخلی سرویس xCloud را آغاز کردهاند تا بدینوسیله، تواناییها و ضعفهای موجود را پیش از عرضه بسنجند.
طبق اطلاعات جدیدی که دربارهی این سرویس منتشر شده، بهنظر میرسد در نقطهی فعلی، xCloud قادر به پشتیبانی از بیش از ۳۵۰۰ بازی است؛ بازیهایی که برای اجرای آنها روی سرورهای xCloud نیازی به هیچگونه تغییر توسعهدهندگان نداشتند. بااینحال، توسعهدهندگانی چون کپکام و پارادوکس از همینحالا کارِ آزمایش بازیهای خود روی سرورهای مایکروسافت را آغاز کردهاند. کریم چادهری، مدیر بخش گیمینگ ابریِ مایکروسافت میگوید:
ما از قبل تیغههای مربوطبه xCloud را در مراکز دادهی آژور مستقر کردهایم. این مراکز داده در ۱۳ نقطهی مختلف با تمرکز بر نزدیکبودن به مراکز توسعهی بازی در آمریکایشمالی و آسیا و اروپا قرار گرفتهاند.
از این گفتهی چادهری میتوان نتیجه گرفت در ابتدای کار، xCloud فقط به کاربران آمریکایشمالی منحصر نخواهد بود و مایکروسافت در همین ابتدا، چشمانداز جهانی و وسیعی برای سرویس جدید خود در نظر دارد.
بسیاری از بازیها برای اجرا روی xCloud به بازنگری در کدنویسی نیازی ندارند؛ اما ازآنجاکه سرویس یادشده امکان اجرای بازیهای ویدئویی روی دستگاههای ریزنقشی همچون گوشیهای هوشمند را نیز فراهم میکند، قطعا نیاز به برخی دستکاریهای جزئی نظیر تنظیم مجدد اندازهی فونتها برای خوانایی بهتر روی نمایشگرهای کوچک یا برگزاری مسابقات آنلاین روی سروری واحد برای کاهش تأخیرِ اینترنت، ضروری دانسته میشود.
با وجود تمام اطلاعاتی که از سرویس گیمینگ جدید ردموندیها تاکنون داریم، این شرکت سعی کرده دربارهی بسیاری از موارد سکوت اختیار کند. بااینحال، قطعا در کنفرانس E3 پیش رو که چیزی به برگزاریاش باقی نمانده، غول دنیای فناوری صحبتهای بسیاری دربارهی xCloud خواهد کرد. انتظار میرود در E3 2019، تاریخ رسمی آغاز مرحلهی آزمایشی عمومی سرویس یادشده اعلام شود و کاربران رسما بتوانند طعم آیندهی گیمینگ را بچشند
پاور بانک «انکر» مدل «A1263 PowerCore» با ظرفیت 10000 میلیآمپر ساعت تولید شده است. باتری به کار رفته در این محصول از نوع لیتیومی بوده و قابلیت شارژ انواع گوشیهای موبایل، تبلت، دوربین دیجیتال و موزیک پلیرها را دارد. در طراحی این محصول تنها یک درگاه خروجی در نظر گرفته شده است که شدتجریان خروجی در آن 2.4 آمپر است. شرکت تولیدکننده بدنه این محصول را بهگونهای تولید کرده که در برابر خطوخش مقاوم است؛ بنابراین میتوانید بدون نگرانی این شارژر همراه را بر روی سطوح مختلف قرار دهید و دیگر نگران بدنه پاور بانک خود نباشید. بر روی بدنه پاوربانک A1263 PowerCore نشانگرهای LED میزان شارژ تعبیه شده است که با نمایش وضعیت شارژ پاور بانک به کاربران در تنظیم فعالیتشان کمک فراوانی خواهد کرد. این محصول 170 گرم وزن دارد و میزان ولتاژ ورودی و خروجی در آن 5 ولت است. یکی از ویژگیهای مهم این محصول، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع QI است که شارژدهی این پاور بانک را تا حد قابلتوجهی افزایش داده است. همچنین این محصول در برابر افزایش ولتاژ، دما و جریان محافظت شده است که میتوانید از ایمنی شارژر همراه خود به هنگام بروز مشکلاتی از این دست اطمینان حاصل کنید. برخورداری از ویژگیهای ذکر شده و همچنین ظرفیت 10000 میلیآمپر ساعتی این محصول میتواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.
منبع: