سئو احد از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.
احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مشابه آنها) را بسیار شنیدهاید:
«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»
«شما دیده نمیشوید؛ اگر در صفحهی نخست گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»
«چرا سئوکار نمیآورید لغایت مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»
«اگر سایت … هنگام جستجوی واژه … در صفحهی اول گوگل میآید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.»
«الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ سیستم دیپ مایند؟»
«ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.»
درسهای مربوط به سئو در متمم با قصد پرورش متخصص سئو طراحی نشدهاند.
بلکه منظور اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و بعضی از پایهایترین تکنیک های سئو است. لغایت هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خویش را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.
آنچه در ادامه میخوانید:
سئو مخفف چیست؟
تعریف سئو
موتورهای جستجوی پراستفاده
نقش سئو در کیفیت محتوا
چیزهایی که با سئو سایت اشتباه گرفته میشوند
تکنیک های سئو کلاه سیاه در مساوی کلاه سفید
هدف ما در آموزه آموزش سئو
برخی از مهمترین تکنیکهای سئو
منابع و مراجع ما در آموزش سئو
سئو مخفف چیست؟
کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خویش سئو هم در پارسی زیاد رایج شده و حتی برخی مواقع ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند درمان سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند.
هدف طریق های سئو این است که اثناء جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت وابستگی دهند.
تعریف سئو و چند نکته درباره SEO
اگر چه به عقیده نمیرسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، ولی بد نیست مروری به بعضی آمارهای منتشر شده در ارتباط با موتورهای جستجو داشته باشیم.
طبیعی است که با پروا به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، میتوانند متفاوت باشند؛ فلذا چه بسا بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار ریزبین اعداد، اغلب به مقیاس و اهمیت نسبی آنها پروا کنیم:
مردم دانشمند روزانه بین ۶ الی ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو کاربرد میکنند (منبع).
هفتاد لغایت هشتاد درصد جستجوگران، به لینکهایی که به چهره تبلیغ (با پرداخت پول) بدست موتورهای جستجو از دسته گوگل، نمایش داده میشوند، نگاه نمیکنند.
کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در سنجش با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی اقلیت خواهد داشت.
جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ اغلب شده است. در ضمن در حال حاضر، بهره دسکتاپ در وسط ابزارهای پیوستگی به اینترنت در سطح عالم کمتر از ۵۰ درصد است (منبع).
سهم موبایل و تبلت و دسکتاپ از فضای وب
در حال آماده کدام موتورهای جستجو بیشتر کاربرد میشوند؟
کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژههای همچم به شغل میبرند.
البته به سادگی هم نمیتوان از این پیشه ایراد گرفت؛ چون حتی Google کردن هم به عنوان یک فعل در زبان انگلیسی پذیرفته شده است.
با این حال احتمالاً پسندیده باشد به دو گزارش که توسط سایت معتبر Search Engine Land منتشر شده اشاره کنیم تا در خاطرمان بماند که تنها بازیگر صنعت جستجو، موتور جستجوی گوگل نیست:
کاربران کدام موتورهای جستجو را می شناسند؟ تکنیک های سئو را با هدف پیمان دادن کدام موتور جستجو به کار بگیریم؟
آنچه در پاسخ به این سوال مشخص میشود، بیشتر نشاندهندهی اخطار کاربران از برندها است.
همانطور که میبینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران اغلب از دیگر موتورهای جستجو شناخته شده هستند.