کمپانی تسلاموتورز سامانه رانندگی خودران خود موسوم به اتوپایلوت را در سال 2014 میلادی معرفی نمود. این سیستم مجموعهای از دوربینها، رادار، حسگرهای اولتراسونیکِ تعبیه شده در اطراف خودرو و برخی تجهیزات نوین و تکنولوژیک کمک راننده را برای فعالسازیِ حداقل قابلیت رانندگی خودران، شامل میشود.
در اصل، سیستم اتوپایلوت ابتدا به عنوان بخشی از پکیج تکنولوژیک خودروی تسلا مدل S ارائه شد که امروزه پای آن به کلیه محصولات دیگر شرکت تسلا نظیر مدل X و مدل 3 باز شده است.
با آنکه شرکت تسلا با اضافه نمودن قابلیتهای جدید، سیستم خودران اتوپایلوت را طی این سالها بهروز رسانی کرده اما همچنان توانایی سیستم رانندگی خودکار تسلا جای بحث و کار بیشتر دارد.
به دلیل بروز یک سری تصادفات که حین وقوع آنها سامانه اتوپایلوت تسلا در حال کار بوده است، کارشناسان ادعا میکنند برخی مالکین خودروهای این شرکت بیش از حد روی قابلیت خودران کمپانی تسلا حساب باز کردهاند؛
آنها اعتقاد دارند که این طرز فکر اشتباه میتواند به دلیل استفاده از واژه «اتوپایلوت (راننده خودکار)» باشد که تصوراتی اشتباه را در ذهن رانندگان خودروهای تسلا پدید آورده و موجب شده آنها احساس نمایند که خودرویشان قادر است به طور کاملا اتوماتیک حرکت نماید، در حالی که واقعیت این است که محصولات تسلا هنوز به طور کامل خودران نبوده و به نظارت دقیق انسان در حین روشن بودن سامانه اتوپایلوت نیاز دارند.
با این حال شرکت تسلا ادعا میکند که سیستم اتوپایلوت احتمال وقوع تصادفات را تقلیل داده و ریسک آنها را کاهش می دهد.
اخیرا کادیلاک یک سیستم نیمه خودران برای رانندگی در بزرگراه موسوم به سوپر کروز را در مدل XT5 خود ارائه نموده که رانندگی بدون نیاز به دست را فراهم کرده است؛ البته یک دوربین کوچک مادون قرمز به طور پیوسته چشمان راننده را پایش مینماید تا از توجه کامل وی نسبت به مسیر پیش روی خودرو و هوشیار بودن راننده اطمینان حاصل کند.
به واسطه بکارگیری مجموعهای از حسگرها، سیستم پایه اتوپایلوت میتواند فاصله ایمن خود را نسبت به سایر خودروها با اعمال خودکار فشار بر پدالهای گاز و ترمز حفظ نموده و خودرو را در مرکز جاده، بین خطوط راهنمایی نقش بسته بر سطح مسیر و اعمال جهات صحیح به سیستم فرمان خودرو، نگاه دارد.