مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات در خصوص تسهیلات مربوط به استارتاپها و وام استارتاپ صحبت کرد.
به گزارش کلیک به نقل از ایلنا، حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات، درباره فعالیت دولت در حوزه استارتاپ گفت: در صورتی که دولت قصد تصدیگری در حوزه استارتآپ داشته باشد، استارت آپها به دولت و سرمایههای دولتی وابسته و در نهایت در حالت اجرایی تضعیف میشوند. یکی از نمونههای این وضعیت، مرکز تسهیلگری کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات است که اگر رویکرد تصدی گری و مداخله مستقیم در فرآیندها داشته باشد خود این سازمان میتواند یک عامل بازدارنده شود، باید ما با توجه به انتظارمان از چنین سازمانی، تغییر رویهای ایجاد کنیم تا از بازخوردهای منفی در ایجاد و توسعه کسب وکار جلوگیری شود.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات با بیان اینکه اعتقاد داریم در حوزه کسب و کارهای نوجو باید موانع را حذف کنیم و بگذاریم تا جوانان خودشان مسیر را طی کنند، اظهار داشت: ما قرار نیست جاده بسازیم و به جوانان کشور بگوییم حالا بیایید از این جاده حرکت کنید. دولت در حوزه استارتآپ وظایفی از جمله کمک به استارتآپها در حوزه تجاریسازی و بازارسازی دارد اما دولت در این موارد نیز نباید به صورت مستقیم وارد شود و باید برای انجام این فعالیتها از شتابدهندهها برای شتابدهی استارتآپها استفاده کند. و کمک به تدوین مدل های موثر در شتابدهی یک ضرورت جدی است.
وی افزود: در حقیقت دولت باید پارامترهایی در حوزه استارتآپ تعریف کند و مشکلات را حل کند تا بازار استارتآپی ایران راحتتر شکل بگیرد و نباید به سمت و سوی تصدیگری و اجرا در این حوزه برود چراکه دخالتهای هیجانی و بی برنامه می تواند به ضرر اکوسیستم استارتآپی تمام شود
احمدیان با بیان اینکه هماکنون نیاز داریم تا مرکز ملی توسعه کسب و کار به منظور هماهنگی با تمامی ذینفعان دولتی در حوزه استارتاپ ایجاد شود تا مشکلات فضای کسب و کار کسب و کارهای نوپا در ایران حل شود، تصریح کرد: برای نمونه اگر استارتآپها در حوزه مالیات و بیمه مشکل دارند، توسط پیگیری و با مذاکره این سازمان و هماهنگی دستگاههای دولتی در حوزه استارتآپ رفع شود و بپذیریم که این یک وظیفه و مسئولیت ملی است
وی با تاکید بر اینکه استارتاپ نیاز به وام ندارد، ابراز داشت: بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار در مراحل آغازین است. جنس حمایت از استارتآپ نباید صرفاً مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپها با رفع موانع موجود، رفع قوانین دست و پاگیر و کمکهای آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاهشان به صندوقهای مالی نباشد و بتوانند با آموزش صحیح در این حوزه اکوسیستم استارتآپی را لمس و تجربه کنند.
احمدیان اضافه کرد: این که دولت از کسب و کارهای نوپا حمایت نکند، اشتباه است اما حمایت مستقیم دولت می تواند نتیجه معکوس دهد و دولت باید با تدوین سیاست های های حمایتی ملی به صورت غیر مستقیم از استارتآپها حمایت کند.
این مقام مسئول درباره حمایتهای مالی دولت بیان کرد: دولت باید حمایت مالی انجام دهد اما هدف این حمایت باید شتابدهنده باشد و توصیه اکید می شود که استارتآپها به صورت مستقیم حمایت مالی نشوند، این مسئله در تمام دنیا رایج است. حضور شرکت های دولتی می تواند باعث تحرک بیشتر این حوزه گردد. شرکتهای دولتی باید با پذیرش ریسک سرمایهگذاری، در حوزه استارتآپی سرمایهگذاریهای انجام دهند تا در کسب و کارهای نوپا مشارکت کنند اما یکی از مشکلات عدم ریسکپذیری شرکتهای دولتی این است که میگویند چرا ما باید در استارتآپ سرمایهگذاری کنیم که در نهایت ممکن است تعدادی از آنها یا همه آنها موفق نشوند و سرمایه از بین برود. در صورتی که این بیان می تواند با برنامه های راهبردی کم اثر یا بی اثر شود.
احمدیان با اشاره به حوزه قوانین و مقررات برای استارتآپها در ایران یادآور شد: هر چقدر به سمت وضع قوانین و مقررات در حوزه استارتآپی میرویم برای جوانان مشکلات بیشتری ایجاد میکنیم، باید موانع برای رشد و گسترش زیست بوم استارتآپی کشور برطرف شود. و تجربه کشورهای موفق در این موضوع می تواند بهترین درس آموخته برای ما باشد.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات با بیان اینکه درآمد استارتآپها در ایران را تخمینی حساب میکنند، عنوان کرد: هم اکنون درباره درآمد استارتآپهای ایرانی اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اطلاعات منتشر شده از جمله درآمد پنج میلیون دلاری این کسب و کارهای نوپا در پنج سال اخیر تخمینی است اما میتوان با توجه به فرآیندهایی درآمد استارتآپها در ایران را محاسبه کرد تا شفافیت ایجاد شود.
وی با اشاره به ورود حوزههای دیگر به اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: یکی از نگرانیهای فعالان استارتآپی در ایران، تکقطبی شدن استارتآپها در حوزههایی با محوریت فناوری اطلاعات بوده است اما خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته میتوان گفت که در حال حاضر شاهد تلاش و فعالیت استارتآپها در سایر حوزهها از جمله سلامت، آموزش و… هستیم که این مسئله باعث بزرگ شدن بازار استارتآپها و ایجاد استارتآپهایی پویا با ارائه خدماتی نسل جدید بوده است. و پیشران بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات یک فاکتور راهبردی در نوآوری و ایجاد اشتغال در این عرصه می باشد.
احمدیان تاکید کرد: البته استارتاپهای حوزه فناوری اطلاعات زودتر به بازار میرسند اما استارتآپها در سایر حوزهها به دلیل طولانیتر بودن انجام امور مطالعاتی و تجاریسازی، زمان بیشتری برای رسیدن به بازار نیاز دارند.
افزایش بازدید سایت بزرگترین دغدغهای است که هر وبمستری دارد و فرقی هم نمیکند که محتوای سایت شما چه چیزی باشد. سایت شما در هر گستره و با هر محتوایی که باشد احتیاج به افزایش ترافیک در گوگل و دریافت ترافیک بیشتر را دارد، چرا که سایت شما به عنوان یک رزومه یا کسب و کار آنلاین است که برای معرفی بیشتر به دیگران باید بازدید بیشتری داشته باشید. انگیزه ناکامی بسیاری از سایتها نیز همین مسئله است که به انگیزه نداشتن تجربه و نزاکت کافی کامیاب به افزایش بازدید سایت نمیشوند و در نهایت یک سایتی که با امید و آرزو فراوان راهاندازی شده است، پس از مدتی به زبالهدان دنیای وب عازم میشود و سایر اثری از آن بر جای نخواهد ماند.
آموزش افزایش بازدید سایت در گوگل
بهترین رویکردی که مایه خواهد شد به کمک آن بتوانید افزایش شدامد سایت در کران عالی داشته باشید ارتقا رتبه سایت در گوگل خواهد بود. روزانه افراد جستجوهای زیادی در زمینههای گوناگون از طریق گوگل انجام میدهند و تنها روی نتایجی که در صفحه نخست قرار دارد کلیک میکنند. درصد افرادی که به صفحات دوم مراجعه کنند زیاد کم است و میتوان گفت تنها در حالتی رخ میدهد که کاربر به چیزی که به دنبال آن بوده نرسد. از سوی دیگر بیشترین کلیک نیز روی نتایج نخست الی سوم چهره میگیرد که اگر بتوانید در کلمات کلیدی که جستجو در این واژه ها صورت میگیرد را برای صفحات خود بهینه سازی کنید و ماضی از اینها کلمه کلیدی جستجو شده نیز موضوعی باشد که جستجوی بالایی در گوگل داشته باشد، میتوان گفت برای یک صفحه در روز میتوانید دست کم بیش از 20 بازدیدکننده را به سایت خود وارد کنید.
اینجاست که دانش سئو و بهینه سازی سایت به کمک شما آمده و اگر با مباحث عمومی و اولیه سئو آشنا باشید میتوانید در روز بیش از هزاران بازدیدکننده داشته باشید. در این تعلیم که حاصل چند سال تجربه در زمینه فرآوری درونمایه است قصد دارم به مسائلی که میتواند به صورت سر راست و غیرمستقیم روی افزایش بازدید سایت شما کارایی داشته باشد بپردازم. شما به کمک این موارد میتوانید ترافیک سایت خود را بالا اسیر و بهترین نتیجه را از آنها کسب کنید. بعد چشمداشت میرود با اشتراک گذاری این درونمایه هزینه نوشتار را پرداخت کنید.
1. به کارگیری هاست مناسب
مهمترین مسئله که میتواند روی بازدید سایت شما به چهره سر راست و غیرمستقیم تاثیر بهسزایی داشته باشد به کارگیری هاست مناسب است. چنانچه از هاستی بهرهگیری کنید که توانایی مناسبی در پردازش اطلاعات نداشته باشد، سرعت کافی نیز برای اجرای درخواست کاربران بازدیدکننده را نخواهد داشت. وقتی کاربری وارد سایت شما میشود گونه ها فایلهای مختلفی مثل CSS، JS، تصاویر، فونتها و… در قالب یک صفحه HTML اجرا میشوند. هر یک از این فایلها آغاز به صورت یک درخواست به سرور ارسال میشوند، سپس سرور درخواست را بررسی میکند و اگر صحیح باشد پاسخ پسندیده ان را که همان ارسال برای مرورگر بازدیدکننده است انجام میدهد. در این بین کارواژه و انفعالات بسیار زیادی سپریدن میگیرد که در آن یکتا است.
کمپانی Line Corp، خالق اپلیکیشن پیامرسان لاین، بهزودی و در ماه جاری میلادی (سپتامبر) ارز رمزنگاریشدهی مخصوص به خود را عرضه خواهد کرد. این اقدام در راستای تلاش این شرکت برای گسترش دامنهی کسبوکار خود است؛ لاین در تلاش است تا با استفاده از پلتفرم اپلیکیشن پیامرسان خود که مخصوصا در کشورهای شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است، فعالیتهای تجاری خود را گسترش دهد.
لاین گفته است که این ارز که لینک (LINK) نام دارد و قرار است بهعنوان پاداش به کاربران سرویسهای این شرکت پرداخت شود و میتوان بهلطف پروژهی جدید BITBOX آن را با سایر ارزهای رمزنگاریشده مبادله کرد. لاین اعلام کرده که ارز رمزنگاریشدهی لینک بهخاطر برخی قوانین و مقررات، در کشورهای ژاپن و ایالات متحدهی آمریکا در دسترس قرار نخواهد گرفت.
لاین گفته است که این ارز رمزنگاریشده از طریق سرویسهای مبتنی بر بلاکچین این شرکت قابلاستفاده خواهد بود.
در سال ۲۰۱۶، موزیلا سرویس گزارش سختافزار (Hardware Report) را که اطلاعات مربوط به نوع سختافزار مورد استفادهی مشتریان را به اشتراک میگذاشت، راهاندازی کرد. اکنون این شرکت، «گزارش دادههای عمومی» خود را معرفی میکند. این سرویس جدید، براساس دادههای غیرحساس جمعآوریشده از سامانهی دورسنجی مرورگرهای دسکتاپ فایرفاکس، اطلاعاتی را دربارهی نحوهی استفادهی افراد از فایرفاکس و اینترنت در سراسر جهان نمایش میدهد. Mozilla در این باره در وبلاگ خود مینویسد:
همانند گزارش سختافزار برای توسعهدهندگان، ما امید داریم که گزارشِ [دادههای عمومی] بتواند برای روزنامهنگاران، پژوهشگران و عموم، منبعی برای درک نهتنها وضع وبگردی دسکتاپ؛ بلکه نحوهی بهکارگیری دادهها در موزیلا باشد. ما تلاش میکنیم که طراحی همگانی و آزادی داشته باشیم و کاربران بتوانند از نحوهی جمعآوری دادهها، نوع دادههای جمعآوریشده و نحوهی استفاده از دادهها اطلاع داشته باشند.
گزارش دادههای عمومی، ۱۰ معیار مختلف را، یا بهوسیلهی دادههای جهانی، یا آمار ۱۰ کشور برتر تقسیمبندی میکند. شما میتوانید اطلاعات مربوط به تعداد کاربران فعال روزانه و سالانهی Firefox دسکتاپ، میانگین استفادهی روزانه، تعداد کاربران آخرین نسخهی مرورگر، زبانهای برتر، تعداد افراد استفادهکننده از ویژگی Tracking Protection و افزونههای برتر را مشاهده کنید. موزیلا تاکید میکند که بهمنظور ردیابی نرخ کرش، پاسخگویی به سوالات بهخصوص دربارهی محصولات و اندازهگیری تاثیر آزمایشهایش از این نوع دادهها استفاده میکند. علاوهبر این، افراد علاقهمند به ترندهای مربوط به استفاده از اینترنت میتوانند موارد جزئی و جالب توجهای همچون کاهش میزان استفاده از اینترنت در جریان فستیوال بهار در چین و میانگین پرکاربردترین مرورگر بهازای هر فرد در ایالات متحده را مشاهده کنند.
موزیلا میگوید:
فایرفاکس پروژهای متنباز است و ما بر این باوریم که دادههای تولیدشده باید برای عموم نیز کاربردی باشد. برنامهنویسان باید بتوانند تعداد کاربرانی را که ماه گذشته از کار آنها تاثیر گرفتهاند، مشاهده کنند. پژوهشگران باید بتوانند از نحوهی تغییر کاربرد مرورگر در کشورهای در حال توسعه اطلاع پیدا کنند و عموم مردم نیز باید بتوانند از نحوهی بهکارگیری دادهها توسط ما مطلع شوند؛ چرا که این دادهها در واقع متعلق به آنها است.
کیتهای آزمایش DNA یکی از محبوبترین وسایل این روزهای خردهفروشیهای آنلاین در جهان هستند. در مراسم جمعهی سیاه یا آمازون پرایم، تعداد زیادی از این کیتها به فروش میروند. بیش از ۱۲ میلیون نفر تاکنون به شرکتهایی مانند Ancestry.com و 23andMe پول پرداخت کردهاند تا کد ژنتیکی خود را دریافت کنند.
البته اکثر کیتهای تست DNA تنها اسکنهایی با دقت پایین ارائه میکنند. در واقع اطلاعات عرضه شده توسط آنها، دادههایی درهم و برهم در مورد نیاکان، سبک زندگی و ریسک بیماریها است. این دادهها نه برای پزشکان، نه محققان و نه حتی خود افراد کارایی خاصی ندارند.
تصمیمات دقیق پزشکی یا تحقیقات علمی، نیازمند توالییابی دقیقتری از دیانای افراد است. این فرآیند دقیق با نام توالییابی کل ژنوم یا WGS شناخته میشود. نتایج این توالییابیها که با آنالیزهای پیچیده همراه هستند، دادههایی بسیار پیچیده را عرضه میکنند که عموما برای مردم عادی قابل فهم نیستند. البته متخصصان علوم ژنتیک، نیاز مبرمی به این نوع از دادهها دارند. در واقع اگر این دادهها را نفت قرن ۲۱ بنامیم، آنالیزهای کامل ژنوم حکم میدانهای نفتی غنی و تاریخی را دارند.
توالی یابی کل ژنوم یا WGS به محققان کمک میکند تا عملکرد هر کد ژنتیکی را بهصورت منحصر بهفرد متوجه شوند. مرتبط کردن این کد با خصوصیتها یا رفتارهای انسانی، باعث پیشرفت تحقیقات پایهای پزشکی خواهد شد. در ادامه میتوان خدمات پیشگیری بهتر و همچنین داروهای شخصیسازی شده را تولید کرد. با ترکیب این دادهها با ژنومهای ثانویه (ژنوم میکروبهایی که در داخل یا روی سطح بدن ما وجود دارند) میتوان گسترهی وسیعی از محصولات مانند صابونها، لوازم آرایشی، لوسیون، برنامههای غذایی و غیره را تولید کرد. بهبیان سادهتر، شرکتها با در اختیار داشتن ژنوم شما و دادههای دیگر موجود در پایگاههای دادهی خودشان، اطلاعات زیادی در مورد شما خواهند داشت. آنها در نتیجهی این اطلاعات میتوانند محصولات و خدماتی مرتبط با ژنوم، توسعه دهند.
با کمی تامل در مورد فرضیهی بالا، به عملکرد مشابه این شرکتهای احتمالی با گوگل میرسیم. در واقع گوگل نیز رفتار ما و عادتهایمان را به دنیایی از محصولات جدید متصل میکند. سوالی که اکنون مطرح میشود این است که چه شرکتی نقش گوگل را در دنیای علوم ژنوم ایفا خواهد کرد؟ چه شرکتی کسبوکار کنونی تستهای دیانای را از وضعیت کنونی و محصولی ساده، به تجارتی تبدیل میکند که مردم دادههای رایگان اما باارزش از آن دریافت کنند؟
همانطور که گفته شد آزمایشهای دیانای از محبوبیت رو به رشدی در میان مردم برخوردار هستند. در کشورهای غربی با پرداخت مبلغ ۷۹ دلار یک آزمایش سادهی DNA از فرد انجام میشود؛ اما ارائهی گزارش دیانای، پایان کار نیست. این شرکتها عموما مجوز استفادههای بعدی از دادههای ژنتیکی افراد و هر اطلاعات دیگر را از آنها دریافت میکنند.
دلیل این کار نیز آن بوده که استفادههای بعدی، تجارت اصلی این شرکتها است. درواقع آنها دیانای افراد را به شرکتهای دیگر (عموما داروسازیها) میفروشند. تنها در سال ۲۰۱۵، شرکت Genentech قراردادی ۶۰ میلیون دلاری با23andMe امضا کرد. در ماه ژوئن نیز شرکت GlaxoSmithKline خبر از سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در این شرکت داد که برای توسعهی داروهای جدید انجام شده است.
برای روشن کردن بیشتر مسئله به این موضوع دقت کنید که با انجام دادن تست دیانای، افراد یکی از باارزشترین داراییهای کاملا شخصی خود را در اختیار این شرکتها قرار میدهند. دارایی که بدن آنها را اداره کرده و حتی در نسلهای آنها نیز تاثیرگذار است. در عوض تنها اطلاعاتی کلی در مورد این دارایی دریافت میکنند. در این میان، مردم عادی هیچ درآمدی از مراحل بعدی فروش این اطلاعات کسب نمیکنند؛ مگر این که شرکتی تاسیس شود که برای این اطلاعات به آنها پول پرداخت کند.
شرکتهای واسط اطلاعات دیانای حتی از دادن کدهای تخفیف یا محصولات رایگان به این افراد نیز خودداری میکنند. در واقع تنها با چند کلیک و ارسال دادههای ژنومیک به این شرکتها، نهتنها از حق دریافت پاداش یا غرامت چشمپوشی کردهایم، بلکه اجازهی استفاده از دادهها را نیز صادر میکنیم.
کاهش قیمت آزمایش DNA
اتفاق مثبت این صنعت آن است که تعدادی از شرکتهای تست دیانای با هدف تغییر این روند در حال تاسیس و شروع به کار هستند. این شرکتها از روند کاهش قیمت تستهای دیانای استفاده کرده و فعالیت خود را گسترش میدهند. بهعلاوه، هزینهی پردازش دادهها و ذخیرهی آنها نیز در حال کاهش است که سرعت رشد این شرکتها را افزایش خواهد داد. آنها از فناوریهای جدید مانند بلاک چین نیز برای بهبود عملیات خود استفاده میکنند.
تمرکز اصلی این شرکتهای جدید که با نام شرکتهای نسل دوم یا 2G شناخته میشوند، روی انجام آزمایش دیانای نیست. در واقع آنها محلی برای اتصال به شبکهای از اطلاعات و تبادل دادههای ژنتیکی و اطلاعات مشابه هستند. شرکتهایی همچون Luna DNA، Nebula Genomicsو EncrypGen در این دستهبندی قرار میگیرند.
مزیت رقابتی این شرکتها، مدل کسبوکار خاص آنها است. آنها بهجای دریافت اطلاعات دیانای مردم و قطع ارتباط با آنها، به کاربران در مدیریت این اطلاعات و همچنین دریافت سهمی از ارزش آنها، کمک میکنند. در واقع کاربر پس از ارسال نمونهی دیانای خود به محصول تبدیل نشده و نوعی سهامدار در جامعهی ژنومیکی این شرکتها خواهد بود. افراد میتوانند مالکیت و کنترل اطلاعات دیانای خود را در این سرویسها حفظ کنند. در نهایت صرفنظر از نحوهی پرداخت (پول نقد یا توکن دیجیتال)، کاربران در ارزش ایجاد شده بهوسیلهی اطلاعات ژنتیکیشان، شریک هستند.
در اینجا، بزرگتر شدن شبکهی این شرکتها، اثر دانهی برفی خواهد داشت. به بیان دیگر، هرچه آنها بتوانند کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند، دادههای بیشتری وارد شبکهها خواهد شد و در نتیجه، علاقهی بقیهی مردم به حضور در این شبکهها و کندوکاو در میان اطلاعات آنها، بیشتر خواهد شد. در نهایت، خود شبکه به بزرگتر شدن خودش کمک خواهد کرد.
این بازارچههای ژنومیکی در حال حاضر نیز شرکای مختلف را به سمت خود جذب میکنند. شرکایی که حاضرند با پرداخت پول و کسب رضایت افراد، به اطلاعات توالییابی دیانای و محتوای مشابه، دسترسی داشته باشند. بعلاوه، اگر کاربر با ضوابط این شرکتها همخوانی داشته باشد، آنها هزینهی توالییابی دیانای او را نیز پرداخت خواهند کرد. در واقع آنها باید شما را به خریداران مناسب مانند شرکتهای دارویی، گروههای مدیریت سلامتی یا حتی شرکتهای بیمه، متصل کنند.
اطلاعات دیانای میتواند بیمار را به بهترین روش درمانی متصل کند. کاربرد مثبت دیگر، تشخیص زودهنگام بیماریها و صرفهجوییهای بزرگ در روند درمان است. با افزایش این روند، قیمت آزمایشهای توالییابی دیانای نیز کاهش خواهد یافت و بهزودی میتوانیم شاهد ثبتنام میلیونها نفر در برنامههای شرکتهای 2G باشیم.
اما درآمد واقعی این شرکتهای جدید و رشد سرسامآور این صنعت و بازار، زمانی ایجاد میشود که آنها به بزرگترین منبع درآمد اینترنت یعنی تبلیغاتمتصل شوند. شبکههای ژنومیکی قابلیت تبدیل شدن به قویترین منبع دادههای جزئی برای هدف قرار دادن مشتریان را دارند. با ظهور هرچه بیشتر محصولات مرتب با ژنوم افراد، این بازارها خدماتی فراتر از سلامت و بهداشت را عرضه خواهند کرد. در نهایت درآمد آنها به شدت افزایش خواهد یافت و در این میان، مشارکتکنندگان یا همان کاربران نیز سود خود را دریافت خواهند کرد. تنها عامل مهمی که باید توسط این شرکتها در نظر گرفته شود، کاهش قیمت آزمایشها و آسانسازی ثبت نام در شبکهها است.
کسب درآمد از دادههای ژنتیکی برای مردم عادی، نوعی ثروت بادآورده است. ما بهعنوان کاربران اینترنتی ،هرروزه اطلاعات متعددی از خود را به رایگان در اختیار شرکتها قرار میدهیم. حال اگر این اطلاعات با دادههای ژنتیکی ترکیب شوند، قطعا ارزش بیشتری خواهند داشت. در این میان، کاربران قطعا به دنبال شرکتهای حاکم بر بازار خواهند بود که شبکهی بزرگتری داشته و خریداران بیشتری برای خرید دادههای DNA به آن مراجعه کنند. در نتیجه ارزش این شرکت و توکنهای احتمالی آن نیز بیشتر خواهد بود.
با توجه به این حقایق و گذری بر تاریخچهی دنیای فناوری، به این نتیجه میرسیم که در دنیای ژنومها نیز تنها یک گوگل وجود خواهد داشت. در واقع همان اثری که منجر به فرمانروایی برخی شرکتها در بازار شبکههای اجتماعی یا موتورهای جستجو شده است، در این کسبوکار جدید نیز تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه، رقابت برای سلطه بر این بازار، بسیار شدید میشود.
سود بازگشتی از این رقابت، بسیار زیاد است. فیسبوک را در نظر بگیرید که با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر روزانه، ارزشی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار دارد. به بیان دیگر هر نفر در این سرویس ارزشی بالغ بر ۳۵۰ دلار دارد. تبلیغکنندگان فعال در این شبکه، ماهانه برای هر نفر، ۹ دلار به فیسبوک پرداخت میکنند.
با توجه به اینکه اطلاعات ژنتیکی برای شناخت ویژگیهای پزشکی، سلامتی و خانوادگی افراد مفید است، احتمال این که این اعداد در شبکهای مخصوص اطلاعات ژنومیکی بیشتر باشد، بالا است. در نهایت تمامی این مزیتها را با قیمت رو به کاهش آزمایشهای دیانای ترکیب کنید تا به نتیجهای امیدوارکننده در مورد آیندهی اقتصاد این بازار برسید.